A Tramuntana, ùn ventu chi sparisce

« A tramuntana fresca è sana », ùn ventu di u mediteraniu venutu dal dilà di i monti è chi rinfresca, anzi qualchi volta ghjace u tempu. U freddu sti pochi ghjorni  s’hè rimessu à piglià fiadu è a tramuntana ne hè à so cumpagna.

A tramuntana chi schiarisce l’orizonte, sculpice e cime di i monti, è ci avicina di l’isule tuscane  purtendu le nanta l’onde à fiancu di e nostre coste. Senza a tramuntana l’inguernu ùn serebbe. Ma in Corsica a Tramuntana po suffià in ogni stagione incù celi chiari o tempi piuvosi. À tramuntana ripresenta 15 pc di u tempu isulanu. Da seculi si cunnosce a parola tramuntana. Unu di i primi à aminta la hè un certu Brunetto Latini scrivanu fiurentinu di lingua frencese à u 13esimu seculu. A parola venne di u latinu « transmontanus » è nomina ùn ventu di Nord’ueste.

Sè u Muntese « soffia in ogni paese « ,ma in capi corsu si sente pocu, per a tramuntana, u dettu hè ghjustu, ghje «  fresca è sana » è face parte di l’identità di u mediteraniu. A Tramuntana, ùn ventu cusi aradicatu indè u nostru  clima, e nostre vite, che l’ha datu u so nome à u primu giurnale in lingua corsa in 1889 à l’iniziativa di Santu Casanova pueta è scrittore , irredentistu chi ha pigliatu  pretesa per Mussolini è ghje mortu in esiliu in Livornu. Ma oghje sottu à i colpi di u riscaldamentu climaticu a tramuntana perde pocu à pocu fiadu. I primi custati so stati fatti in catalonia, regione induve la soffia u più ( 100 ghjorni  à l’annu in media).  Da poi qualchi anni i cientifichi di meteofrance anu cuntatu assai menu  ghjorni di tramuntana, è 2022 ghje stata l’annata a più pessima incù solu 90 ghjorni di stu ventu. In sti loghi, ma di sicuru ancu indè noi, a tramuntana ghje un veru benefattore per a natura. Asseca l’aria è ghje cusi ùn medicamentu per e vigne, rafredda u gallu di u mare è permette a creazione di ùn fenomenu chi pulisce l’acque di i fondi è porta nutrimenti. Grazia à a tramuntana a Catalonia ghje ùn veru giardinu fruttiferu. Ma u riscaldamentu, è i sulleoni di più in più longhi l’estate, so i nemichi di a tramuntana, cume a pruduzzione di gasu di serra. I meteurulugisti anu previstu una sminuzione prugressiva di a tramuntana da qui à 2100, chi averebbe cusi cunsequenze pessime nant’à nostra biudiversità.

Allora preghemu è assicuremuci per chi sta tramuntana, chi ghjaccia e nostre osse ma cura u nostru ambiente, si mantenga . È cume lu scrive u premiu nobel di leteratura Gabriele Garcia Marques «  À tramuntana hè cume una donna abominevule ma senza à quale ùn si pò campà ».

Petru Luigi Alessandri

Petru Luigi Alessandri

Giornalista radiofonico di RCFM, si occupa tra l'altro anche della trasmissione Mediterradio, che mette in contatto gli ascoltatori di Corsica, Sardegna, Sicilia, e occasionalmente Malta e altre terre mediterranee. Per Corsica Oggi scrive in lingua corsa o, in traduzione, in italiano.

By Petru Luigi Alessandri

Giornalista radiofonico di RCFM, si occupa tra l'altro anche della trasmissione Mediterradio, che mette in contatto gli ascoltatori di Corsica, Sardegna, Sicilia, e occasionalmente Malta e altre terre mediterranee. Per Corsica Oggi scrive in lingua corsa o, in traduzione, in italiano.

Related Post